DarK
Administrator
Dołączył: 29 Gru 2006
Posty: 324
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 17 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Nie 20:05, 11 Lut 2007 Temat postu: Anatomia rolek |
|
|
Rolka jaka jest każdy widzi.. ale tylko teoretycznie, bo różnice pomiędzy rolkami "z marketu " za 60 zł a tymi "z wyższej półki " są kolosalne..
Właściwie to postanowiłem napisać tylko pare słów o podstawowych parametrach, które często są ważne a nie wszyscy wiedzą jak je odczytać i interpretować.
Rolka jak widać na poniższej fotce składa się z plastikowej "skorupy", wewnętrznego miękkiego buta, podkładki, płozy , czterech osi, ośmiu łożysk i czterech kółek.
Dosyć istotną częścią rolki (poza wygodnym i dobrze trzymającym nogę butem) są kółka i łożyska.
Łożyska zwykle oznaczane są literkami ABEC i cyframi od 1 do 9 (np ABEC-1) ABEC z numerem oznacza jedynie dokładność "wytoczenia" łożyska - teoretycznie łożyska z najwyższą cyferką powinny być "najszybsze" ale większość przeciętnych użytkowników nie będzie w stanie rozpoznać różnicy pomiędzy ABEC3 a ABEC5 czy 9 (poza bolesnym ubytkiem pieniążków - bo różnice w cenach są duże).
Myślę, że dla większości rolkarzy ABEC3 będzie rozsądnym wyborem pomiędzy jakością a ceną..
dla ciekawych "wnętrzności" łożyska..
Generalnie bardziej zauważalna i odczuwalna dla rolkarza będzie jakość i rodzaj kółek..
Na kółkach zwykle spotykamy dwa rodzaje oznaczeń np 80mm/78A
Pierwsze to średnica kółka w milimetrach, drugie to oznaczenie składu (zawartości kauczuku) w kółku.
Pierwsze oznaczenie jest raczej jasne - większe kółka - to większa szybkość jazdy, większy komfort ale mniejsza zwrotność, mniejsze kółka - > na odwrót
Z drugim oznaczeniem już część rolkarzy ma kłopoty (szczególnie początkujący).
W dużym uproszczeniu wygląda to tak :
Jeżeli za środkowe oznaczenie przyjęlibyśmy "80A" to wszystkie niższe symbole (60A 74A 78A)
będą charakteryzować się :
- dobrą przyczepnością,
- komfortem (tłumieniem drgań),
- większą podatnością na ścieranie (zużycie w trakcie jazdy).
Generalnie zalecane do jazdy rekreacyjnej, nauki, ew. do jazdy szybkiej
Wszystkie wyższe oznaczenia (80A 82A 88A 100A) będą charakteryzować się:
- większą odpornością na ścieranie (większa twardość kółek)
- dobrym toczeniem
- gorszym tłumieniem drgań.
- słabszą przyczepnością (łatwiej na nich wpaść w poślizg - szczególnie na wilgotnej nawierzchni)
Generalnie zalecane do jazdy bardziej ekstremalnej: jazda agresywna, hokej, freestyle.
Jednak wcześniej czy później każde kółko się zetrze... wtedy najlepiej zamieniać je pomiędzy sobą zgodnie z poniższym schemacikiem.
I to by było na tyle w dużym skrócie i uproszczeniu..
pzdr
darek
Post został pochwalony 2 razy
|
|