Forum Forum Rolkarzy Chorzowskiego Parku WPKiW Strona Główna Forum Rolkarzy Chorzowskiego Parku WPKiW
__________OOOO____OOOO_______________________________________
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Anatomia rolek

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Rolkarzy Chorzowskiego Parku WPKiW Strona Główna -> Sprzęt do jazdy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
DarK
Administrator



Dołączył: 29 Gru 2006
Posty: 324
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Nie 20:05, 11 Lut 2007    Temat postu: Anatomia rolek

Rolka jaka jest każdy widzi.. ale tylko teoretycznie, bo różnice pomiędzy rolkami "z marketu " za 60 zł a tymi "z wyższej półki " są kolosalne..

Właściwie to postanowiłem napisać tylko pare słów o podstawowych parametrach, które często są ważne a nie wszyscy wiedzą jak je odczytać i interpretować.

Rolka jak widać na poniższej fotce składa się z plastikowej "skorupy", wewnętrznego miękkiego buta, podkładki, płozy , czterech osi, ośmiu łożysk i czterech kółek.


Dosyć istotną częścią rolki (poza wygodnym i dobrze trzymającym nogę butem) są kółka i łożyska.
Łożyska zwykle oznaczane są literkami ABEC i cyframi od 1 do 9 (np ABEC-1) ABEC z numerem oznacza jedynie dokładność "wytoczenia" łożyska - teoretycznie łożyska z najwyższą cyferką powinny być "najszybsze" ale większość przeciętnych użytkowników nie będzie w stanie rozpoznać różnicy pomiędzy ABEC3 a ABEC5 czy 9 (poza bolesnym ubytkiem pieniążków - bo różnice w cenach są duże).
Myślę, że dla większości rolkarzy ABEC3 będzie rozsądnym wyborem pomiędzy jakością a ceną..

dla ciekawych "wnętrzności" łożyska..


Generalnie bardziej zauważalna i odczuwalna dla rolkarza będzie jakość i rodzaj kółek..


Na kółkach zwykle spotykamy dwa rodzaje oznaczeń np 80mm/78A
Pierwsze to średnica kółka w milimetrach, drugie to oznaczenie składu (zawartości kauczuku) w kółku.
Pierwsze oznaczenie jest raczej jasne - większe kółka - to większa szybkość jazdy, większy komfort ale mniejsza zwrotność, mniejsze kółka - > na odwrót
Z drugim oznaczeniem już część rolkarzy ma kłopoty (szczególnie początkujący).

W dużym uproszczeniu wygląda to tak :
Jeżeli za środkowe oznaczenie przyjęlibyśmy "80A" to wszystkie niższe symbole (60A 74A 78A)
będą charakteryzować się :
- dobrą przyczepnością,
- komfortem (tłumieniem drgań),
- większą podatnością na ścieranie (zużycie w trakcie jazdy).
Generalnie zalecane do jazdy rekreacyjnej, nauki, ew. do jazdy szybkiej

Wszystkie wyższe oznaczenia (80A 82A 88A 100A) będą charakteryzować się:
- większą odpornością na ścieranie (większa twardość kółek)
- dobrym toczeniem
- gorszym tłumieniem drgań.
- słabszą przyczepnością (łatwiej na nich wpaść w poślizg - szczególnie na wilgotnej nawierzchni)
Generalnie zalecane do jazdy bardziej ekstremalnej: jazda agresywna, hokej, freestyle.

Jednak wcześniej czy później każde kółko się zetrze... wtedy najlepiej zamieniać je pomiędzy sobą zgodnie z poniższym schemacikiem.



I to by było na tyle w dużym skrócie i uproszczeniu..

pzdr
darek


Post został pochwalony 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Rolkarzy Chorzowskiego Parku WPKiW Strona Główna -> Sprzęt do jazdy Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin